ЦЯЛАТА ИСТИНА ЗА ВИНЯСА Висаманяса крама
Продължаваме темата “Цялата истина за виняса”
Като противоположност на виняса, съществува понятието висаманяса. Висаманяса означава разполагане в разпръснат и неприятен ред. Несъмнено,това не е лишено от логика. По-точно е да се каже, че това е метод на предизвикателството. В него асани от различен вид се свързват заедно без да се прекъсва потока на движението. Например, Ека Пада Ширшасана (краката зад главата) и различните варианти, изпълнени без прекъсване, се наричат градхана стхити (завързване на тялото на възел).
Тази серия изглежда по следния начин:
- Эка Пада Ширшасана от седнало положение (упавиштха стхити)
- Скандасана (наклон от пасчима пратана стхити)
- Бхайравасана (лег по гръб или супта стхити)
- Кала Бхайравасана или Чакорасана (баланс на ръце или пхуджатоласана стхити)
- Дурвашасана (стояща или утхиштха стхити)
- Ричикасана (уттштха пасчима пратана стхити) и така нататък…

последователност висаманяса
Смесената група от асани също може да бъде наречена последователност висаманяса Например:
- Тадасана (планина)
- Уттанасана (наклон от седнало положение)
- Адхо Мукха Шванасана (куче с муцуната надолу)
- Парипурна Навасана (лодка)
- Уткатасана (яростна поза)
- Уштрасана (поза на камила)Капотасана (поза на гълъб)
- Адхо Мукха Вирасана (наклон от Вирасана) и така нататък…

Тъй като телата на децата са гъвкави, те харесват практиката в този стил – когато смяната на асаните в последователност е свързана с предизвикателство. Моят гуру искаше да практикувам асаните именно в този ключ. Той ме караше да изпълнявам Саламба Ширшасана (стойка на глава) и внезапно да подскоча в Натараджасана (поза на великия танцьор).
Виняса и висаманяса се класифицират като вилома, анулома и пратилома
Виняса и висаманяса отново се класифицират като вилома, анулома и пратилома. Вилома виняса означава последователност с равни интервали. Във вилома виняса асаната, подлежаща на същата класификация, се свързва с избраната асана, например:
- Джану Ширшасана (наклон – главата към коляното)
- Пасчимоттанасана (наклон от дандасана)
- Трианг Мукха Экапада Пасчимоттанасана (наклон от седнало положение с три точки на опора)
- Пасчимоттанасана
- Ардха Баддха Падма Пасчимоттанасана (наклон с полу-лотос)
- Пасчимоттанасана
- Упавишта Конасана (наклон от седнало положение с широко разтворени крака)
- Пасчимоттанасана и така нататък…

вилома висаманяса
Във вилома висаманяса практикуваната асана се прилага като разделител или, с други думи, тя може да се класифицира като противоположна на отделно избраната асана. Това означава първо да се направи наклон, а след него отклонение (пасчима пратана стхити и пурва пратана стхити). Последователността е следната:
- Пасчимоттанасана
- Урдхва Дханурасана (мост)
- Пасчимоттанасана
- Уштрасана
- Пасчимоттанасана
- Дви Пада Випарита Дандасана (отклонение с опора на глава и предмишници)

Пратилома виняса и анулома виняса
По-горе обясних последователността на асаните, водеща към Саламба Ширшасана и обратно. В този метод има пратилома виняса и анулома виняса. Движението от Адхо Мукха Шванасана към Саламба Ширшасана е пратилома виняса (действие против потока). Това е изкачване или неестествен ред, обратно от Саламба Ширшасана към Адхо Мукха Шванасан – анулома виняса (идваща естествено) или в обичаен ред. В пратилома виняса практиката преминава във възходящ ред, а в анулома виняса – в низходящ. За да заемете напреднала асана, вървите от простото към сложното.
Това е път към зареждане на тялото, жизнената енергия, ума, органите на осезанието и пронизване на разума – и това (осъзнаването на „аз“) се нарича пратилома виняса. Обратно, връщането от сложна към проста асана, когато всички системи са потапят в омиротворение, се нарича анулома виняса.
В тези случаи летвата на активността или пасивността на тялото се вдига или спуска, което помага да се открият хоризонтите на ума. Често пъти по време на редовните занимания и обичайната практика забелязвахме, че часът започва с проста поза, после се стига до завъртяна сложна (това е процесът на пратилома), а после следва „падане“ или връщане към простата (процес на анулома).
Виняса има в пранаяма и дхяна
Пранаяма се практикува в същия ключ. Удджаи (победоносното дишане) със сменящо се нормално дишане през носа или Вилома пранаяма (срещу козината) се практикува със сменящ се цикъл Удджаи (няколко малки вдишвания и после едно издишване).
Дори в дхяна все пак се получава изместване, или отнасяне, на съзнанието и е необходимо да му се помогне. Патанджали ни напомня за мантра джапе (рецитиране на мантри), за тайния звук Аум (ом). Той казва, че е важно да се знае и да се почувства неговото значение. Читта прасаданам или подходящото разположение и присъствие на съзнанието по време на медитацията (дхяна) трябва да бъде направено като виняса. Въпреки това, по време на дхяна виняса се проявява много деликатно, едва доловимо. Тя не може да бъде изпълнена на едно грубо ниво.
Да останем статични в динамиката на действието
Учениците по йога трябва да помнят, че виняса не се свежда просто до бързите мобилни движения в асаните. Това е процес на изграждане на самия себе си. Бързите и груби движения предизвикват възхищението на младите, които израстват чрез тях. Ако практикуващият йога се задоволява с грубото ниво и използва само външното си тяло, без да се задълбочава, то такава практика, разбира се, е полезна, но на определен етап се превръща в йога на удоволствието (преяс йога). Това, на което уча другите и самият аз практикувам, е изследването на една изтънченост и устойчивост във всяка асана. Затова такава йога е благодатна (шреяс йога). Нека не допускаме да бъдем увлечени от движението и да останем статични в динамиката на действията.
Нашият гуру винаги обучаваше по този метод всички нас и никога нямаше никакво разделение в обучението. Споменатият по-горе метод трябва да се използва при обучаването на младежи, за да се поддържа техният интерес и за да станат те мъжествени и издържливи. Вторият метод – това е изкуството на сублимацията на егото и пътят към прогреса
Цялата истина за виняса част 1 можете да прочетете тук
Превод на Статия на Гуруджи Шри Б.К.С. Айенгар